Čo je SIPO a ako vám pomôže pri úhrade pravidelných platieb?

| 08.07.2024 | 5 minút čítania

Čo je SIPO a ako vám pomôže pri úhrade pravidelných platieb?

SIPO je skratkou pre sústredené inkaso platieb obyvateľstva a v podstate ho platíme všetci. Ide o spoločný platobný doklad, ktorým spolu uhrádzame viaceré pravidelné platby (plyn, elektrina, nájomné a pod.). Platba sa dá realizovať viacerými spôsobmi a v našom článku sa dočítate, ako SIPO platiť bez zbytočných poplatkov.

Rozdiel medzi SIPO a eSIPO

SIPO (Sústredené inkaso platieb obyvateľstva) a eSIPO (elektronické SIPO) sú služby Slovenskej pošty, ktoré uľahčujú platby pravidelných faktúr a poplatkov. Rozdiel medzi nimi je najmä papierová vs. elektronická podoba. 

Oba systémy majú svoje špecifiká a výhody, preto je potrebné si vybrať podľa osobných preferencií. 

Platby SIPO možno realizovať tromi spôsobmi:

SIPO

  • Tradičný formát – SIPO je služba, ktorú Slovenská pošta ponúka už dlhé roky. Je určená na zjednodušenie úhrady pravidelných platieb, napr. za elektrinu, plyn, vodu, nájomné, televíziu.
  • Papierové doklady – klienti dostávajú každý mesiac papierovú zloženku s prehľadom všetkých platieb, ktoré musia uhradiť.
  • Platba na pošte – platby je možné uhradiť priamo na pošte v hotovosti alebo kartou.
  • Prehľad o platbách – zákazník má prehľad o všetkých platbách na jednom papieri, čo zjednodušuje sledovanie výdavkov.

eSIPO

  • Elektronický formát – eSIPO je modernizovaná verzia tradičného SIPO, ktorá využíva elektronické formy komunikácie a platby.
  • Elektronické doklady – zákazníci dostávajú prehľad platieb elektronicky, zvyčajne prostredníctvom emailu alebo cez online portál Slovenskej pošty.
  • Online platby – platby je možné realizovať elektronicky cez internet banking alebo iné platobné systémy, čo šetrí čas a zjednodušuje proces.
  • Ekologickosť – elektronická komunikácia znižuje množstvo tlače papierových dokladov, čo je ekologickejšie.

Spôsoby platenia SIPO

Platby SIPO možno realizovať tromi spôsobmi:

  • formou bezhotovostného prevodu z vášho platobného účtu (modrý inkasný lístok, tzv. „modré“ SIPO),
  • pri priehradke ktorejkoľvek pobočky Slovenskej pošty (inkasný lístok zelenej farby, tzv. „zelené“ SIPO),
  • prostredníctvom doručovateľa (inkasný lístok fialovej farby, tzv. „fialové“ SIPO).

Takisto vám ešte môže prísť „červené“ SIPO, čo je vlastne upomienkový doklad pri meškaní platby. Ten potom jednoducho uhradíte pri priehradke pošty.

SIPO sa vždy poskytuje na základe objednávky alebo písomnej zmluvy uzavretej medzi Slovenskou poštou a objednávateľom a po splnení podmienok stanovených v obchodných podmienkach. Doklad SIPO vám doručia vždy na začiatku mesiaca a splatné je od prvého do posledného dňa v danom mesiaci. Viete, ako sa pri platení SIPO vyhnete zbytočným poplatkom?

Plaťte SIPO bez poplatkov

Ak nechcete platiť faktúry priamo dodávateľom (RTVS, energetika), existuje niekoľko bezplatných alebo výrazne lacnejších spôsobov úhrady. Základnou podmienkou každého z nich je však to, aby ste mali účet v banke s mesačným predplateným balíkom služieb. Každá banka má rôzne modely zvýhodnení, zistite si preto, aké sú možnosti práve vo vašej banke.

1.Platba cez elektronickú službu

Slovenská pošta ponúka na svojej stránke službu eSIPO občan. Pri registrácii do formulára vyplníte všetky potrebné informácie:

  • evidenčné číslo platiteľa, 
  • heslo, 
  • vaše meno a priezvisko, 
  • adresa a email.

Prístup do svojho konta získate hneď po registrácii, ale údaje o platbách SIPO budete vidieť až po synchronizácii všetkých systémov. Zvyčajne ich budete mať k dispozícii nasledujúci deň. 

Systém ponúka kompletný prehľad platieb za posledných 12 mesiacov a úhrady sa potom realizujú cez platobné brány jednotlivých bánk.

ako zaplatiť sipo

2. Jednorazová platba na účet

Platbu SIPO môžete poslať priamo na číslo účtu z ktorejkoľvek banky, rovnako ako keby išlo o akýkoľvek iný prevod. Stačí, keď do príslušného tlačiva vyplníte:

  • príslušné číslo účtu v tvare IBAN,
  • variabilný symbol, ktorým je celé evidenčné číslo zo SIPO dokladu,
  • konštantný symbol, v tomto prípade 0558,
  • špecifický symbol, ktorý zadáte v tvare 333333mmrr (333333 sa zadáva vždy, mm je mesiac, rr je rok, napríklad 3333330121 pre január roku 2021).

3. Inkaso z bankového účtu

Možnosť číslo 3 predstavuje „modré“ SIPO. Pri ňom si pošta sťahuje peniaze bezhotovostne inkasom priamo z účtu klienta. Na stránke Slovenskej pošty si stiahnete a vyplníte formulár ZMENY SIPO. V časti „Žiadam o zmenu spôsobu platby“ zaškrtnite „platba zálohových platieb inkasom z účtu a platba vyúčtujúcich faktúr pri priehradke“.

Následne okrem toho vyplňte a odovzdajte na najbližšej pošte aj tlačivo Mandát na inkaso v SEPA. Na základe tohto tlačiva pošta pridelí referenciu mandátu (kód) a zriadi bezhotovostný spôsob úhrady. Pri tomto spôsobe sa môže stať, že budete musieť dať súhlas s inkasom aj vo svojej banke, pri ktorom sa zadá pridelená referencia mandátu.

sipo platba cez účet či internet banking

Môžete to urobiť aj bez internet bankingu v banke. Peniaze vám potom budú sťahované automaticky. Dávajte si však dobrý pozor na poplatky týkajúce sa zrušenia súhlasu s inkasom, ktoré sú v banke približne vo výške 2 eur. Všetko podstatné o SIPO platbách sa dozviete aj v obchodných podmienkach Slovenskej pošty pre Sústredené inkaso platieb obyvateľstva, ktoré sú účinné a platné od 1. 5. 2021.

Nezaplatil som SIPO, čo teraz?

V prípade, že nezaplatíte SIPO, môže to mať niekoľko dôsledkov v závislosti od poskytovateľov vašich služieb, podmienok a spôsobu platby. Tu sú niektoré z možných následkov:

  • Upomienky a pokuty – poskytovatelia služieb vám môžu posielať upomienky za nezaplatené faktúry. Môžu byť s nimi spojené poplatky alebo pokuty za oneskorenie platby.
  • Prerušenie služieb – v prípade neplatenia za energie vám môžu poskytovatelia týchto služieb prerušiť dodávku. Telekomunikačné spoločnosti zas môžu zablokovať telefónne služby, internet alebo televíziu.
  • Dlh a exekúcia – ak nezaplatíte ani po viacerých upomienkach, váš dlh môže byť postúpený na vymáhanie. Poskytovateľ na vás môže podať žalobu a výsledkom môže byť exekúcia vášho majetku či účtov.
  • Záznam v registri dlžníkov – v prípade neplatenia záväzkov vás môže poskytovateľ nahlásiť do úverových registrov. To môže negatívne ovplyvniť vašu schopnosť získať v budúcnosti úver.
  • Zrušenie SIPO služieb – ak dlhšie neplatíte SIPO, Slovenská pošta môže vašu SIPO službu úplne zrušiť.

Chcem zmeniť SIPO, čo mám robiť? Tlačivo

Ak chcete urobiť akékoľvek zmeny v nastavenom SIPO (napríklad zmenu mena, adresy alebo spôsobu platby), môžete tak urobiť viacerými spôsobmi:

  • Ak potrebujete urobiť zmeny v samotných službách platených v rámci SIPO, kontaktujte vášho poskytovateľa služby a informujte ho o konkrétnych zmenách. 
  • Ak chcete urobiť zmeny v rámci samotného SIPO, navštívte najbližšiu pobočku Slovenskej pošty, kde vyplníte žiadosť o zmenu údajov. Tá bude následne overená a spracovaná. Následne vám odporúčame skontrolovať si nasledovné potvrdenie o platbe SIPO, či boli vaše zmeny správne zaevidované.

Neviete, ako správne vyplniť žiadosť? Vzor tlačiva so žiadosťou o zmenu údajov a inštrukcie k jeho vyplneniu nájdete tu.

Kde nájdem žiadosť o zrušenie SIPO?

Nemáte už viac záujem o službu SIPO a chceli by ste ju zrušiť? V tom prípade by ste mali postupovať nasledovne:

  • Navštívte pobočku Slovenskej pošty a informujte pracovníka o tom, že chcete službu SIPO zrušiť. Poskytne vám potrebné tlačivo na zrušenie mandátu, teda splnomocnenie na realizáciu platobného príkazu. Nezabudnite si so sebou priniesť doklad totožnosti.
  • Po zrušení SIPO by ste mali upovedomiť vašich poskytovateľov služieb, aby s vami dohodli alternatívny spôsob platby (napr. inkaso či bankový prevod). 

Čo je evidenčné číslo SIPO?

Evidenčné číslo SIPO je jedinečný identifikátor, ktorý je pridelený každému platiteľovi využívajúcemu službu SIPO. Slúži na identifikáciu platiteľov a ich platieb v systéme. Evidenčné číslo SIPO sa uvádza pri každej platbe, aby bolo možné ju správne priradiť k účtu.

Zároveň pomôže rýchlejšie identifikovať váš účet či platbu v prípade komunikácie so Slovenskou poštou alebo poskytovateľmi služieb.

Evidenčné číslo SIPO nájdete:

  • Na potvrdení o platbe, ktoré dostanete od Slovenskej pošty.
  • Na výpise SIPO, ktorý môže byť zaslaný elektronicky alebo poštou.
  • V zmluvných dokumentoch, ktoré ste dostali pri založení SIPO.

Akékoľvek ďalšie informácie o tejto službe vám poskytne Slovenská pošta na ktorejkoľvek pobočke alebo prostredníctvom oficiálneho kontaktu.

Tlačiť
www.raiffeisen.sk | Kontakt 0850 850 555 | © 2021 Tatra banka, a. s., organizačná zložka podniku - Raiffeisen banka
https://www.raiffeisen.sk/sk/o-banke/uzitocne-tipy/co-je-sipo-ako-ho-platit-bez-zbytocnych-poplatkov/