Ako zrušiť chybnú platbu cez internet banking? Možností nie je veľa
| 27.05.2024 | 3 minúty čítania
Stalo sa vám niekedy, že ste omylom poslali platbu na iný účet alebo v nej zadali nesprávnu čiastku? Zaujíma vás, či je vôbec možné chybnú platbu zrušiť? Pozrime sa, ako takúto situáciu riešiť.
Ako sa vraví, „mýliť sa je ľudské“, preto sa každému občas podarí urobiť nejakú chybu. V prípade nesprávne zadanej bezhotovostnej platby sa však takáto chyba nemusí vyplatiť. Nie vždy je totiž možné peniaze jednoducho získať späť.
Pozrime sa na tento problém bližšie.
Kedy je možné platbu zrušiť
Nad zrušením platby môžete uvažovať najmä v prípadoch, keď:
- zadáte chybné platobné údaje, napr. nesprávne číslo účtu,
- pošlete vyššiu sumu peňazí než ste chceli,
- z nejakého dôvodu si platbu rozmyslíte.
Ak sa vám stane niektorý z týchto scenárov, nemusíte hneď panikáriť. Platbu je totiž možné za určitých okolností zrušiť. Dôležitou podmienkou je, že peniaze ešte neodišli z vášho účtu, respektíve platba ešte nebola spracovaná.
Ako to zistiť?
-
Prihláste sa do svojho Internet bankingu.
-
Prejdi do prehľadu platieb a vyberte platbu, ktorú chcete zrušiť.
-
Pozrite si stav platby. Ak je označená ako „čaká na spracovanie“, platba ešte neodišla, resp. nebola spracovaná. Takúto platbu ešte môžete zrušiť.
-
V opačnom prípade už bola platba odpísaná z vášho účtu a jej zrušenie/stornovanie nie je možné.
Ako zrušiť platbu cez internet banking
Ak platba nebola spracovaná, môžete ju zrušiť. Ako na to? Postup sa môže líšiť podľa vašej banky, no spravidla kliknete na platbu a vyhľadáte možnosť „zrušiť platbu“.
Niekedy je potrebné zadať dôvod zrušenia.
Následne možnosť potvrdíte a banka by mala platbu zrušiť do 2 dní. Peniaze teda z vášho účtu neodídu a platba bude stornovaná.
Ako zrušiť platbu v Raiffeisen banke
Ak ste klientom našej banky, prihláste sa do svojho Internet bankingu a skontrolujte stav platby.
- Ak platba ešte neodišla z vášho účtu, zavolajte na bezplatnú Infolinku na čísle 0850 850 555 a my vám poradíme, ako postupovať pre zrušenie platby.
- Ak už platba bola spracovaná a peniaze odišli z vášho účtu, požiadajte o sprostredkovanie vrátenia platby prostredníctvom vyššie uvedenej Infolinky alebo v pobočke Raiffeisen banky.
Ako je to pri okamžitých platbách
Ako zrejme viete, Raiffeisen banka vám od 1. februára 2022 umožňuje realizovať okamžité SEPA platby. Je to rýchly bezhotovostný prevod peňazí medzi dvoma účtami v rôznych bankách.
V prípade okamžitej platby tak peniaze nie sú pripísané na účet príjemcu na druhý deň, ale v priebehu niekoľkých sekúnd.
Táto revolúcia v bezhotovostnom platení prináša množstvo výhod, no v prípade chybných platieb aj nevýhod. Keďže transakcia je spracovaná takmer okamžite, po odoslaní už nie je priestor na stornovanie platby v prípade, že ste ju poslali na zlý účet či so zlou čiastkou peňazí.
Čo v prípade, že už platba bola spracovaná
Pozrime sa preto bližšie na scenár, keď už vaša platba bola odpísaná z účtu, no trváte na jej vrátení. Či už išlo o chybne zadaný účet alebo zle zadanú sumu, svoje peniaze jednoducho chcete späť.
Čo robiť?
Napriek tomu, že nie je možné platbu jednoducho stornovať, môžete požiadať o pomoc svoju banku. Kontaktujte ju so žiadosťou o zrušenie, uveďte dôvod a objasnite situáciu. Banka môže následne kontaktovať príjemcu a žiadať ho, aby sumu vrátil späť na váš účet.
Problém však nastáva v prípade, že príjemca nesúhlasí s vrátením platby.
V takom prípade môžete situáciu riešiť ešte súdnou cestou, čo má určite zmysel najmä pri väčších obnosoch peňazí.
Ako sa chybným platbám úplne vyhnúť? Nezabudnite na dôslednú kontrolu pri zadávaní platobných údajov a bankových identifikátorov a šance na chybu sa určite znížia.
https://www.raiffeisen.sk/sk/o-banke/uzitocne-tipy/ucet/ako-zrusit-chybnu-platbu-cez-internet-banking-moznosti-nie-je-vela/