Volá vám polícia, banka alebo podvodník? Dajte si pozor na telefonický podvod

| 10.09.2025 | 2 minúty čítania

Volá vám polícia, banka alebo podvodník? Dajte si pozor na telefonický podvod

V posledných týždňoch sa na Slovensku objavilo viacero prípadov podvodov, kedy sa volajúci vydával za zamestnanca dôležitej inštitúcie. Pozrite sa, ako sa podvodu vyhnúť a aké podozrivé znaky si všímať.

Falošné telefonáty alebo správy nie sú žiadnou novinkou, no z času na čas podvodníci prídu s novou rafinovanou metódou. V tej najnovšej predstierajú, že sú z polície, banky alebo Národnej banky Slovenska.

Čo je cieľom týchto podvodov? Tak ako to býva pri podobných praktikách, útočník sa vás snaží zmanipulovať a získať prístup k vašim citlivým informáciám a v konečnom dôsledku aj k vašim peniazom. Využíva pritom dômyselnú kombináciu presviedčania, strachu a nátlaku.

Na čo si dať pozor? Podvodníci môžu pôsobiť veľmi dôveryhodne a seriózne. Hovoria po slovensky, často poznajú vaše osobné údaje a používajú falošné doklady, ktoré ich vierohodnosť ešte zvyšujú.

Ako prebieha podvodný telefonát

Pozrite sa na príklad, ako môže prebiehať takýto falošný hovor.

1. Telefonát

Podvodník vám zavolá a predstaví sa ako príslušník Polície SR, napríklad vyšetrovateľ kriminálky a tvrdí, že polícia zaznamenala pokus o zneužitie vášho bankového účtu, zvyčajne cez falošné splnomocnenie alebo pokus o načerpanie úveru.

2. Manipulácia

Falošný policajt fiktívne spisuje protokol, hovorí o výsluchu a pátraní po podozrivej osobe a žiada vás, aby ste o veci s nikým nehovorili. Zneužíva tak vašu dôveru a prirodzený rešpekt voči autoritám.

3. Zvýšenie dôveryhodnosti

Útočník dokonca pošle fotografiu svojho policajného preukazu, falošné predvolanie na výsluch, dokumenty s hlavičkou polície, ktoré pôsobia dôveryhodne.

4. Prevod peňazí

Telefonický hovor je potom prepojený na ďalšieho falošného pracovníka, tentokrát však z Národnej banky Slovenska. Snaží sa vás presvedčiť, aby ste peniaze previedli na takzvaný bezpečnostný účet, kde budú vaše financie “chránené”.

V skutočnosti sa však nejedná o žiaden bezpečnostný účet, ale o spôsob, ako vás pripraviť o peniaze.

Volá vám skutočne Raiffeisen banka?

Telefonát od pracovníka Raiffeisen banky, si môžete overiť prostredníctvom jedinečného kódu. Vždy v čase volania Vám príde do Internet bankingu správa o prebiehajúcom telefonáte, ktorá bude obsahovať unikátny kód, dátum, čas volania a meno pracovníka.

Ak si nie ste istí, či vám naozaj volá pracovník Raiffeisen banky, stačí ho požiadať o tento kód. V prípade, že ho nedokáže uviesť alebo uvedie nesprávny, hovor ukončite.

Nikdy neposkytujte citlivé údaje

Za žiadnych okolností neposkytujte citlivé informácie, ako napríklad prihlasovacie údaje do Internet bankingu, PIN kód platobnej karty alebo číslo, platnosť a CVV kód platobnej karty.

Ak máte podozrenie, že ste sa stali obeťou podvodu, kontaktujte infolinku Raiffeisen banky na telefónnom čísle 0850 850 555 a podozrenie nahláste cez oficiálne číslo Polície Slovenskej republiky.

Kategórie

Tlačiť
www.raiffeisen.sk | Kontakt 0850 850 555 | © 2021 Tatra banka, a. s., organizačná zložka podniku - Raiffeisen banka
https://www.raiffeisen.sk/sk/raifkujtebezpecne/phishing/digitalne-hrozby/telefonicky-podvod/