Ako sa nestať obeťou dovolenkového podvodu

| 04.06.2024 | 3 minúty čítania

Ako sa nestať obeťou dovolenkového podvodu

S podvodnými praktikami sa roztrhlo vrece a nenechajú na seba čakať ani v aktuálnom dovolenkovom období. Pozor si dávajte napríklad pri rezervácii ubytovania. Na aké riziká by ste si mali dať pozor?

Keď hovoríme o týchto podvodných praktikách, ktoré najčastejšie prebiehajú prostredníctvom správ cez e-mail, SMS či chat, hovoríme o phishingu

Čo je phishing

Je to forma kybernetického útoku, pri ktorom podvodník manipuluje obeť s cieľom získať od nej citlivé dáta. Môže ísť napríklad o údaje k platobnej karte, heslá do Internet bankingu či iné osobné údaje.

Tieto podvodné praktiky prebiehajú najmä formou e-mailov, SMS správ alebo správ na sociálnych sieťach a chatovacích aplikáciách.

Aké sú typické znaky phishingového útoku:

  • Falošná identita – útočník využíva falošnú identitu a tvári sa ako dôveryhodná spoločnosť alebo jednotlivec.
  • Urgentnosť – podvodník sa snaží prinútiť vás k rýchlemu konaniu a vyvoláva dojem náhlosti (napr. „váš účet bol napadnutý, rýchlo si zmeňte heslo“).
  • Odkaz na falošnú stránku – súčasťou správ sú často odkazy na podvodné webové stránky, ktoré sa tvária ako skutočné (napr. stránka banky, doručovacej služby, platobnej brány).
  • Prílohy so škodlivým softvérom – správy môžu obsahovať škodlivé súbory, pomocou ktorých vám môžu ukradnúť dáta.

Ako prebieha podvod s ubytovaním

S phishingom sa môžete stretnúť naozaj kdekoľvek a výnimkou nie je ani oblasť dovoleniek. Útočníci totiž operujú aj na inzertných portáloch, ktoré ponúkajú dovolenkové ubytovanie. Ako to môže v praxi vyzerať?

Vyberiete si vysnený apartmán či izbu v hoteli a obdržíte e-mail, SMS či správu v chate

Tá sa tvári ako potvrdenie rezervácie alebo výzva na uhradenie platby za ubytovanie. V skutočnosti sa však pomocou nej snažia podvodníci získať vaše peniaze. 

Zaujímajú ich napríklad: 

  • Údaje z vašej platobnej karty (číslo karty, platnosť, CVV) a kód na prihlásenie do mobilnej peňaženky Apple Pay alebo Google Pay.
  • Prihlasovacie údaje do vášho účtu na stránke, kde máte uloženú platobnú kartu.
  • Vaše peniaze, ktoré im pošlete bankovým prevodom pod domnienkou platby ubytovania alebo zálohy za ubytovanie.

Súčasťou phishingových správ je zvyčajne aj odkaz na falošnú stránku, na ktorej máte zadať svoje platobné údaje. Jej dizajn často pôsobí dôveryhodne a na nerozoznanie od reálnej webstránky. 

Ako podvod odhaliť?

Skontrolujte URL adresu stránky a ak sa líši od oficiálnej stránky alebo sú v nej preklepy, môže ísť o podvod. Ak podvod včas neodhalíte, namiesto dovolenky vám môžu zostať oči pre plač nad stratenými peniazmi. 

Ak majú totiž útočníci údaje k vašej platobnej karte, môžu z nej prečerpať akúkoľvek sumu až do hranice vášho denného limitu.

Ako sa pred podvodom chrániť

Čo robiť, aby sa takýmto praktikám vyhli?

  • Do svojho zákazníckeho účtu sa vždy prihlasujte len z oficiálnej stránky alebo aplikácie.
  • Ak vám neznámy človek alebo obchodník pošle v súkromnej správe odkaz, cez ktorý žiada prevod peňazí, považujte ho za podozrivého.
  • Ak sa dotyčný snaží vyvolať pocit naliehavosti a žiada urýchlenú úhradu peňazí alebo sa vyhráža zrušením rezervácie, ukončite s ním komunikáciu.
  • Ak sa vám žiadosť o platbu javí ako podozrivá, overte si ju u poskytovateľa ubytovania cez oficiálny kontakt.
  • Znížte si limity na platobnej karte v Internet bankingu v záložke Karty – Zmena limitov. V prípade podvodu vám utočník môže ukradnúť len toľko peňazí, koľko dovolí váš denný limit. 
  • Pri podozrení na podvod a zneužitie vašej platobnej karty si kartu okamžite zablokujte. Urobiť tak môžete vo svojom Internet bankingu v záložke Karty – Blokovanie karty alebo na Infolinke 0850 850 555.

Kategórie

Tlačiť
www.raiffeisen.sk | Kontakt 0850 850 555 | © 2021 Tatra banka, a. s., organizačná zložka podniku - Raiffeisen banka
https://www.raiffeisen.sk/sk/raifkujte-bezpecne/scam/digitalne-hrozby/ako-sa-obetou-dovolenkoveho-podvodu/