Ako nenaletieť na podvodné telefonáty? Na toto si dajte pozor

| 04.06.2024 | 3 minúty čítania

Ako nenaletieť na podvodné telefonáty? Na toto si dajte pozor

S podvodmi sa nestretávame len v správach či e-mailoch, ale tiež v telefonátoch. Aj za známym telefónnym číslom sa môže skrývať podvodník, ktorý využíva rôzne metódy na to, aby zvýšil svoju dôveryhodnosť. Ako sa nenechať nachytať?

Ako fungujú podvodné telefonáty

Podvodné telefonáty, známe tiež ako „vishing“ (voice phishing), sú praktiky, pri ktorých podvodník používa telefonický hovor na oklamanie ľudí. Jeho cieľom je získať od nich citlivé informácie, peniaze či iné hodnotné veci.

Pri telefonickom podvode sa útočník často vydáva za známu autoritu, napríklad za banku, poisťovňu či políciu.

Aké typy podvodných telefonátov poznáme

Vishingové podvody môžu mať rôznu podobu, no najčastejšie sa stretávame s týmito typmi:

Falošné telefonáty od finančnej inštitúcie

Podvodník sa vydáva za zamestnanca vašej banky, daňového úradu či inej finančnej inštitúcie. Môže vás upozorniť na podozrivú aktivitu na vašom účte a žiadať o overenie bankových údajov. 

Môže tiež tvrdiť, že máte dlh na daniach a musíte ho ihneď splatiť. Cieľom je vystrašiť vás a získať prístup k vášmu bankovému účtu alebo vašim peniazom.

Falošné telefonáty s výhrou

Podvodník vás telefonicky informuje, že ste vyhrali v lotérii či inej súťaži. Na to, aby ste si mohli štedrú cenu vyzdvihnúť, však musíte zaplatiť malý poplatok alebo poskytnúť svoje osobné údaje.

Cieľom podvodníka je získať peniaze alebo vaše osobné údaje.

Podvody s poistením

Útočník bude tvrdiť, že je pracovníkom poisťovne a bude vás žiadať o overenie vašich údajov. Cieľom je opäť získať citlivé informácie o vás, ktoré môže podvodník zneužiť na krádež identity či podvod s poistením.

Podvody s technickou podporou

Páchateľ sa v nich vydáva za pracovníka technickej podpory známej spoločnosti a tvrdí, že zaznamenal hrozbu na vašom počítači – napríklad vírus či bezpečnostný problém. 

Presvedčí vás, aby ste mu povolili vzdialený prístup do vášho počítača, pričom vám môže ukradnúť cenné údaje, alebo zaplatili za falošnú opravu.

Kritické situácie

Podvodník môže tvrdiť, že je váš príbuzný alebo priateľ vášho blízkeho, a nachádza sa v núdzovej situácii. Napríklad ho zadržala polícia, mal nehodu alebo sa nemôže dostať zo zahraničnej krajiny a pod. 

Prosí vás, aby ste mu poslali peniaze na vyriešenie situácie. V skutočnosti však klame a zneužíva vaše emócie a dôveru.

 

Príklad telefonického podvodu

V praxi sa môžete stretnúť napríklad s takouto situáciou:

  1. Volajúci sa predstaví ako pracovník banky alebo príslušník polície a oznámi vám, že vám niekto hackol účet a vaše peniaze sú v ohrození. Snaží sa u vás vyvolať strach a ponúka okamžité riešenie. 

  2. Žiada od vás prihlasovacie údaje do Internet bankingu alebo mobilnej aplikácie, aby vaše peniaze ochránil. Bude od vás tiež chcieť vygenerované autorizačné kódy na prevod peňazí.

  3. Prípadne vám tiež ponúkne možnosť presunúť peniaze na zabezpečený účet, ktorý však patrí nastrčenej osobe, tzv. bielemu koňovi.

  4. V inom prípade vás môže žiadať o resetovanie prihlasovacích údajov do internet bankingu alebo mobilnej aplikácie. Vyžaduje si to vašu spoluprácu, čo je ďalší znak toho, že ide o podvod. 

  5. Po úspešnom vykonaní podvodu vám podvodník káže, aby ste nikoho neinformovali a dostavili sa do banky o niekoľko dní, čo je dosť času na to, aby ste už svoje peniaze nevedeli získať späť.

 

Na čo si dať pozor

Praktiky útočníkov sa stále zlepšujú, preto je niekedy ľahké sa nechať oklamať. Dnes už vedia využívať zmenu telefónneho čísla a dokonca aj zmenu hlasu pomocou umelej inteligencie. 

Často však telefonické podvody vykazujú podobné znaky. Prinášame vám niekoľko tipov, na čo si dať pozor:

Aj známe číslo môže byť podozrivé

Faktom je, že podvodníci vedia jednoducho nafingovať číslo, z ktorého volajú. To sa môže javiť ako známe či dôveryhodné, no je to len klam. Túto praktiku nazývane aj „spoofing“

Podvodníci využívajú rôzne softvérové nástroje a aplikácie na zmenu ID volajúceho.

Unáhlené konanie

Podvodníci sa často snažia vyvolať dojem náhlosti a žiadajú vás o urýchlené konanie. Dôležité je však nepanikáriť a situáciu si najskôr dôkladne preveriť. 

Nebojte sa požiadať o pomoc rodinných príslušníkov alebo sa obráťte priamo na inštitúciu cez oficiálny kontakt.

Žiadosť o citlivé informácie

Akákoľvek žiadosť o údaje k vašej platobnej karte, prihlasovacie údaje k účtu, rôzne heslá a pod. je podozrivá. Banka, poisťovňa či iná dôveryhodná inštitúcia od vás nikdy nebude žiadať overenie údajov takýmto spôsobom.

Rada na záver 

V prípade, že počas telefonátu s neznámou osobou postrehnete takéto typické znaky alebo u vás vzbudí čo i len najmenšie podozrenie, hovor ukončite. Neprezrádzajte žiadne citlivé informácieobráťte sa na inštitúcie prostredníctvom oficiálneho kontaktu

Pomôžu vám preveriť, či je hrozba skutočná alebo ide o podvod. 

V prípade podozrenia na zneužitie vášho účtu alebo platobnej karty v Raiffeisen banke zavolajte na bezplatnú Infolinku 0850 850 555. Svoju platobnú kartu si môžete okamžite zablokovať aj sami vo svojom Internet bankingu v záložke Karty.

Kategórie

Tlačiť

Podobné správy

www.raiffeisen.sk | Kontakt 0850 850 555 | © 2021 Tatra banka, a. s., organizačná zložka podniku - Raiffeisen banka
https://www.raiffeisen.sk/sk/raifkujte-bezpecne/vishing/digitalne-hrozby/ako-nenaletiet-podvodne-telefonaty-toto-si-dajte-pozor/