Čo robiť pri zneužití účtu alebo neoprávnenej transakcii?

| 21.08.2025 | 3 minúty čítania

Čo robiť pri zneužití účtu alebo neoprávnenej transakcii?

Digitálna doba prináša mnoho výhod a zjednodušení, ale aj s nimi spojených rizík. Hoci sú bankové systémy výborne zabezpečené proti zneužitiu, v každodennom živote na vás číhajú podvodníci, ktorí sa snažia získať a zneužiť vaše citlivé údaje. Čo robiť, ak sa im to podarí?

Obeťou finančného podvodu alebo phishingu sa môže stať takmer ktokoľvek. Stačí trocha nepozornosti, prehnanej dôvery alebo neznalosti najnovších praktík podvodníkov – o ktorých vás v Raiffeisen banke pravidelne informujeme – a vaše citlivé údaje môžu byť zneužité

Poradíme vám, čo robiť, ak máte podozrenie na neoprávnenú transakciu.

Ako rozpoznať neoprávnenú platbu

Každý majiteľ účtu by mal mať prehľad o pohyboch na svojom účte – či už prostredníctvom push notifikácií, SMS správ alebo výpisu z účtu. Len tak môže zachytiť podozrivú transakciu. 

Aké znaky by ste si mali všímať?

  • Neznáme položky na výpise – napríklad transakcie u neznámych obchodníkov/príjemcov, ktoré si nepamätáte, alebo platby v neobvyklých lokalitách.
     
  • Dvojité alebo nezvyčajné čiastky – opakované odpočty rovnakej sumy alebo sumy vyššie ako vaše bežné nákupy.
     
  • Varovanie od banky – upozornenia na podozrivú aktivitu alebo platbu prostredníctvom SMS, e-mailu alebo push notifikácie.
     
  • Zmeny na účte alebo v prístupových údajoch – zmena hesla, PIN kódu alebo kontaktných údajov, prípadne neoprávnené nastavenia trvalých príkazov alebo inkás.
     
  • Nemožnosť prihlásiť sa do účtu – či už kvôli neoprávnenej zmene prístupových údajov alebo z dôvodu dočasného zablokovania účtu bankou.

Prvá pomoc pri zistení neoprávnenej transakcie

Čo robiť, ak máte podozrenie na zneužitie účtu alebo platobnej karty? Dôležité je konať okamžite, aby ste minimalizovali možné škody. 

  • Skontrolujte transakciu – overte si, či ste platbu naozaj nevykonali vy alebo niekto z rodiny, kto má k vášmu účtu alebo platobnej karte prístup.
  • Ihneď kontaktujte svoju banku – v prípade, že ste nevypátrali pôvod platby, nahláste podozrivú transakciu. Ak ste klientom Raiffeisen banky, volajte na bezplatnú infolinku na čísle 0850 850 555.
  • Zablokujte si platobnú kartu – z bezpečnostných dôvodov požiadajte banku o dočasné zablokovanie svojej karty, alebo tak urobte sami v aplikácii Raiffeisen banky. 
  • Zmeňte si prístupové údaje – preventívne si zmeňte prihlasovacie údaje do Internet bankingu, PIN kód k platobnej karte, mobilný kľúč, prípadne ďalšie údaje, ktoré mohli byť zneužité.
  • Sledujte pohyby na účte – pravidelne kontrolujte stav svojho účtu, či sa nevyskytli ďalšie podozrivé transakcie.

Ako a kde nahlásiť incident

Každú podozrivú platbu je potrebné v prvom rade nahlásiť vašej banke. Tá incident preverí a zistí, či bola platba autorizovaná alebo nie, prípadne kde došlo k neoprávnenému prístupu – napr. či išlo o útok na bankový účet, zneužitie platobnej karty či krádež identity. 

Ak sa potvrdí, že transakcia bola neoprávnená, banka vám môže peniaze vrátiť späť na účet alebo vám ich pomôže získať späť (napr. od obchodníka). Bude potrebné spísať reklamáciu transakcie, respektíve žiadosť o vrátenie peňazí. 

Nie vždy je však vrátenie peňazí úspešné.

V prípade krádeže väčšej sumy alebo krádeže identity (napr. načerpania úveru vo vašom mene) bude potrebné podanie oznámenia na polícii. Pre účely prešetrenia incidentu si ponechajte dôkazy, teda SMS správy (napr. phishingové správy), e-maily, výpisy z účtu, alebo si urobte screenshoty.

Ako sa vyhnúť ďalšiemu zneužitiu

Aby ste minimalizovali šance podvodníkov na ďalšie zneužitie vašich údajov, riaďte sa nasledovnými odporúčaniami:

  • Používajte silné a unikátne heslá, ktoré kombinujú písmená, čísla a znaky.
  • Nastavte si dvojfaktorové overenie, ktoré zvyšuje ochranu aj pri odcudzení hesla.
  • Nastavte si push notifikácie a pravidelne kontrolujte pohyby na účte.
  • Znížte si kartové limity na internetové platby, platby cez terminál a výbery z bankomatu.
  • Vyhýbajte sa verejným wi-fi sieťam pri používaní internet bankingu a pri online platbách.
  • Buďte ostražití voči pokusom o phishing a nikdy nezdieľajte svoje citlivé údaje.
  • Pravidelne aktualizujte svoj antivírusový program a operačný systém.

Ako sa hovorí „opatrnosti nikdy nie je dosť“ – a v online svete to dnes platí dvojnásobne. Len tak môžete využívať všetky jeho výhody pre moderný život bez zbytočného rizika.

 

Tlačiť
www.raiffeisen.sk | Kontakt 0850 850 555 | © 2021 Tatra banka, a. s., organizačná zložka podniku - Raiffeisen banka
https://www.raiffeisen.sk/sk/o-banke/uzitocne-tipy/lifestyle/co-robit-pri-zneuziti-uctu-alebo-neopravnenej-transakcii/