Ako platiť kartou cez internet? Prezrite si návod aj bezpečnostné tipy

Chcete vedieť, čo vás čaká pri platbe kartou cez internet? Pripravili sme stručný návod a prehľad najčastejších situácií, s ktorými sa môžete pri online platbách stretnúť. Stačí si pripraviť platobnú kartu, mobilný telefón a nasledovať naše odporúčania.

Platba kartou cez internet je na Slovensku čoraz obľúbenejšia. V roku 2018 vzrástol objem online predaja o rekordných 23 %. Celkový objem online predaja dosiahol 1,3 miliardy eur, pričom tretina tejto sumy sa viaže práve k obdobiu okolo Vianoc.

Najčastejšou voľbou pri online nákupe je biela technika, elektronika, no výnimkou už nie sú ani služby či produkty bežnej spotreby. S nárastom online predaja narastá aj počet e-shopov. Ako teda platiť kartou cez internet?

  1. Pripravte si svoju platobnú kartu z ktorej chcete platbu uhradiť. Ešte pred nákupom sa uistite, že karta je platná a  neexspirovala. Pripravte si aj svoj mobilný telefón pre zaslanie 3D Secure kódu, dôveryhodné e-shopy majú túto službu automaticky zabudovanú.
  1. Vyberte si produkt, ktorý chcete zakúpiť. Niekedy sa môžete stretnúť aj s dodatočnou ponukou produktov. Napríklad pri kúpe chladničky si môžete priplatiť za predĺženú záruku. Je len na vás, či máte o dodatočne ponúknuté produkty záujem. V platbe vami vybraného tovaru môžete pokračovať aj bez ich zakúpenia.
  1. Vyberiete si spôsob platby. Obvykle máte na  výber z viacerých možností platby: platobná karta či PayPal.

    Tip: V tomto kroku je dôležité všimnúť si, či platíte jednorazovo alebo vám daná platba bude z účtu odčítavaná pravidelne. Túto informáciu nájdete uvedenú priamo pri konkrétnej možnosti platby. Pravidelné úhrady sú najčastejšie v prípade predplatného. Napríklad po uplynutí ročného predplatného časopisu vám opäť bude zaúčtované ďalšie ročné predplatné.
  2. V prípade, že ste zvolili platbu kartou, budete potrebovať číslo platobnej karty. Nájdete ho na  prednej strane karty a spoznáte ho podľa toho, že obsahuje až 16 číslic.
  3. Po zadaní 16-miestneho čísla platobnej karty budete potrebovať ešte 3-miestne CVC číslo (card verification code), ktoré nájdete na zadnej strane platobnej karty.
  4. Následne vyplníte mesiac a rok exspirácie karty, ktorý býva uvedený na prednej strane karty pod 16-miestnym číslom platobnej karty. Pri niektorých nákupoch sa môžete stretnúť s podmienkou mať kartu platnú ešte niekoľko mesiacov pred uskutočnením nákupu.
  5. V závislosti od vybraného tovaru či služby, ktorú kupujete, môžete byť vyzvaní k poskytnutiu ďalších informácií, ako je napríklad:

    doručovacia adresa – napríklad pri doručení kvetov,
    mailová adresa – napríklad pri zaslaní leteniek na váš mail,
    telefonický kontakt – napríklad pre kuriéra, aby vás mohol pred doručením kontaktovať.
  6. Na záver potvrdenia platby môžete, najmä v prípade spoľahlivých online portálov, obdržať bezpečnostný kód formou SMS. V tejto SMS nájdete zhrnutie svojej objednávky a 3D Secure kód, bez ktorého objednávku nedokončíte. Hlásenie o potrebe vložiť 3D Secure kód sa vám zobrazí na obrazovke obvykle v novom okne, kde nájdete okienko pre vloženie kódu. Tento kód pozostáva z čísel či písmen a  obchodník naň nemá dosah. Je to bezpečnostné opatrenie zo strany banky, aby si overila, že platbu uskutočňujete práve vy. Je to forma ochrany pred zneužitím vašich finančných prostriedkov.
  7. V prípade, že váš nákup presiahol čiastku 10 €, obdržíte od nás SMS správu s  informáciou o pohybe na vašom bankovom účte.

Práve posledné 2 body vám dávajú záruku, že s vašou kartou nemôže manipulovať cudzia osoba. Dotyčný človek by vám totiž musel odcudziť nielen platobnú kartu, ale aj mobilný telefón. Aj preto je dobré mať mobilný telefón zabezpečený heslom, vzorom či rozpoznávaním odtlačku prsta.


V prípade, že chcete vykonať platbu kartou na verejnom priestranstve, využite radšej mobilné dáta, než voľne prístupnú wifi. Riziko zneužitia vašich platobných údajov znížite aj platbou cez portály, ktoré majú https (zabezpečený hypertextový prenosový protokol). Obzvlášť opatrní buďte pri phisingových stránkach, ktoré sa síce tvária dôveryhodne, no ich úmysly sú podvodné.

Viac tipov o bezpečnosti pri platbe kartou si môžete prečítať v článku Ako využívať platbu kartou, aby sa z dobrého sluhu nestal zlý pán. Pokiaľ zaznamenáte neobvyklé správanie na svojom účte, neváhajte nás kontaktovať na našej infolinke, alebo nás navštívte priamo na pobočke. Lepšie je si akékoľvek nejasnosti preveriť, ako riskovať finančnú stratu.

 

 

www.raiffeisen.sk | Kontakt 0850 850 555
© 2019 Tatra banka, a. s., odštepný závod Raiffeisen banka
Internet Banking
0850 850 555

 
Zatvor

Tieto stránky využívajú cookies. Ich ďalším používaním súhlasíte s využívaním cookies. Prečítajte si informácie o tom, ako cookies používame a ako ich používanie môžete odmietnuť nastavením svojho internetového prehliadača.

OK Viac informácií