Ako platiť kartou cez internet? Prezrite si návod aj bezpečnostné tipy

| 29.07.2024 | 5 minút čítania

Ako platiť kartou cez internet? Prezrite si návod aj bezpečnostné tipy

Neviete si rady s platbou kartou cez internet? Pripravili sme pre vás stručný návod a prehľad najčastejších situácií, s ktorými sa môžete pri online platbách stretnúť. Stačí si pripraviť platobnú kartu, mobilný telefón a nasledovať naše odporúčania.

Fakty o platbe kartou

Platba kartou cez internet je na Slovensku čoraz obľúbenejšia. V roku 2018 vzrástol objem online predaja o rekordných 23 %. Celkový objem online predaja dosiahol 1,3 miliardy eur, pričom tretina tejto sumy sa viaže práve k obdobiu okolo Vianoc.

Najčastejšou voľbou pri online nákupe je biela technika, elektronika, no výnimkou už nie sú ani služby či produkty bežnej spotreby. S nárastom online predaja narastá aj počet e-shopov. 

Vzrastá však aj množstvo bezpečnostných rizík, na ktoré si pri platbe kartou treba dávať pozor.  

Aké info nájdete na karte?

Platobná karta nesie mnoho informácií, ktoré sú potrebné pre vykonanie platieb. Ide o citlivé údaje, ktoré by ste nemali prezrádzať len tak hocikomu. Prinášame vám popis jednotlivých položiek, ktoré na svojej platobnej karte nájdete. 

Predná strana karty

  • Číslo karty – štandardne 16-miestne číslo, ktoré je jedinečné pre každú kartu a slúži na jej identifikáciu pri transakciách.
  • Platnosť karty – dátum, do kedy je karta platná, vo formáte MM/RR.
  • Logo vydavateľa – logo spoločnosti, ktorá kartu vydala, napríklad Visa, Mastercard a iné.
  • Logo banky – názov alebo logo banky či finančnej inštitúcie, v ktorej je platobný účet majiteľa karty.
  • Čip – zabudovaný čip, ktorý nesie informácie o karte a poskytuje vyššiu úroveň bezpečnosti ako magnetický prúžok.

Zadná strana karty

  • Magnetický prúžok – obsahuje informácie o karte, ktoré sú potrebné pre transakcie, hlavne pri používaní starších platobných terminálov.
  • Kód CVV/CVC – troj alebo štvorciferný bezpečnostný kód, ktorý sa používa pri online transakciách na overenie, že má držiteľ kartu pri sebe. 

Voliteľné údaje

  • Kontakt na zákaznícku podporu  – niektoré karty môžu mať na zadnej strane uvedené telefónne číslo alebo kontakt v prípade straty či odcudzenia karty.
  • Hologram – niektoré karty môžu mať aj bezpečnostný prvok na overenie pravosti karty.

Návod, ako platiť kartou online

Ako teda platiť kartou cez internet? Stačí postupovať podľa týchto jednoduchých krokov:

  1. Pripravte si svoju platobnú kartu z ktorej chcete platbu uhradiť. Ešte pred nákupom sa uistite, že karta je platná a neexspirovala. Pripravte si aj svoj mobilný telefón pre zaslanie 3D Secure kódu. Dôveryhodné e-shopy majú túto službu automaticky zabudovanú.

  2. Vyberte si produkt, ktorý chcete zakúpiť. Niekedy sa môžete stretnúť aj s dodatočnou ponukou produktov. Napríklad pri kúpe chladničky si môžete priplatiť za predĺženú záruku. Je len na vás, či máte o dodatočne ponúknuté produkty záujem.

  3. Vyberiete si spôsob platby. Obvykle máte na výber z viacerých možností: platobná karta či PayPal. V tomto kroku je dôležité si všimnúť, či platíte jednorazovo alebo vám daná platba bude z účtu strhávaná pravidelne. Túto informáciu nájdete uvedenú priamo pri konkrétnej možnosti platby. 

  4. V prípade, že ste zvolili platbu kartou, budete potrebovať číslo platobnej karty. Nájdete ho na prednej strane karty a spoznáte ho podľa toho, že obsahuje 16 číslic.

  5. Po zadaní 16-miestneho čísla platobnej karty budete potrebovať ešte 3-miestne CVC číslo (card verification code), ktoré nájdete na zadnej strane platobnej karty.

  6. Následne vyplníte mesiac a rok expirácie karty, ktorý býva uvedený na prednej strane karty pod číslom platobnej karty. Pri niektorých nákupoch sa môžete stretnúť s podmienkou mať kartu platnú ešte niekoľko mesiacov pred uskutočnením nákupu.

  7. V závislosti od vybraného tovaru či služby, ktorú kupujete, môžete byť vyzvaní k poskytnutiu ďalších informácií, ako je napríklad:

    1. doručovacia adresa – napríklad pri doručení kvetov,

    2. mailová adresa – napríklad pri zaslaní leteniek na váš e-mail,

    3. telefonický kontakt – napríklad pre kuriéra, aby vás mohol pred doručením kontaktovať.

  8. Na záver potvrdenia platby môžete, najmä v prípade spoľahlivých online portálov, obdržať bezpečnostný kód formou SMS. V tejto SMS nájdete zhrnutie svojej objednávky a 3D Secure kód, bez ktorého objednávku nedokončíte. Hlásenie o potrebe vložiť 3D Secure kód sa vám zobrazí na obrazovke obvykle v novom okne, kde nájdete okienko pre vloženie kódu. Tento kód pozostáva z čísel či písmen a obchodník naň nemá dosah. Je to bezpečnostné opatrenie zo strany banky, aby si overila, že platbu uskutočňujete práve vy. Je to forma ochrany pred zneužitím vašich finančných prostriedkov.

  9. SMS správy s informáciou o pohybe na vašom bankovom účte si viete nastaviť  už pri 0 EUR za poplatok a pri Push oznámeniach rovnako pri 0 EUR bez poplatku.

Práve posledné 2 body vám dávajú záruku, že s vašou kartou nemôže manipulovať cudzia osoba. Dotyčný človek by vám totiž musel odcudziť nielen platobnú kartu, ale aj mobilný telefón. 

Aj preto je dobré mať mobilný telefón zabezpečený heslom, vzorom či rozpoznávaním odtlačku prsta.

Ako sa chrániť pri online platbách?

Pri platení kartou online by ste mali poznať aj dôležité bezpečnostné tipy:

1. Používajte bezpečné pripojenie

V prípade, že chcete vykonať platbu kartou na verejnom priestranstve, využite radšej mobilné dáta, než voľne prístupnú wifi. Obzvlášť opatrní buďte pri phishingových stránkach, ktoré sa síce tvária dôveryhodne, no ich úmysly sú podvodné.

2. Nakupujte na dôveryhodných stránkach

Pre svoje online nákupy si vyberajte overených predajcov a zisťujte si ich reputáciu a hodnotenie zákazníkov. Vždy si skontrolujte, či sa webová stránka začína "https://" a či je vedľa nej ikona zámku. To znamená, že spojenie je šifrované. 

3. Používajte dvojfaktorové overenie

Na svojich profiloch a účtoch používajte len silné heslá kombinujúce veľké a malé písmená, číslice a špeciálne znaky. Ak je to možné, používajte viacfaktorovú autentifikáciu (overenie), ktorá pridáva ďalšiu úroveň zabezpečenia.

4. Používajte bezpečnostné nástroje

Pravidelne aktualizujte svoj softvér (operačný systém, prehliadač, aplikácie) pre najvyššiu úroveň ochrany. Používajte kvalitný antivírusový program a firewall na svojich zariadeniach, aby ste zabránili neoprávnenému prístupu a vírusom.

5. Nezdieľajte svoje údaje

Dajte si pozor na phishingové aktivity podvodníkov. Nikdy neprezrádzajte svoje citlivé údaje (číslo karty, platnosť karty, CVV alebo prihlasovacie údaje k internet bankingu) ďalšej osobe, najmä prostredníctvom telefonátu, e-mailu alebo SMS správy. 

Pri obdržaní akýchkoľvek podozrivých správ žiadajúcich vaše údaje či vyzývajúcich vás k platbe si overte, že komunikujete s dôveryhodnou inštitúciou.

Viac našich bezpečnostných tipov si môžete prečítať tu.

Ak zaznamenáte neobvyklé správanie na svojom účte, neváhajte nás kontaktovať na našej infolinke, alebo nás navštívte priamo na pobočke. Lepšie je si akékoľvek nejasnosti preveriť, ako riskovať finančnú stratu.

Platba bola zamietnutá, čo robiť?

Príčin zamietnutia online platby kartou môže byť viacero. Tu je niekoľko možností, čo môžete v takom prípade robiť:

  • Skontrolujte údaje – pozrite sa, či ste sa nepomýlili a zadali ste správne údaje z karty, prípadne že ste nezabudli zadať 3D Secure kód.
  • Skontrolujte internetové pripojenie – overte si, či nezlyhalo vaše internetové pripojenie. Skontrolujte tiež, že platíte na dôveryhodnej stránke.
  • Skontrolujte zostatok na účte – uistite sa, že máte na účte dostatok peňazí na uskutočnenie platby alebo ste neprekročili vaše denné limity.
  • Skúste inú kartu – ak máte k dispozícii inú kartu, skúste ju použiť. Prípadne použite iné metódy platby, ako sú Google Pay, Apple Pay či Paypal.
  • Skontrolujte oznámenia od banky – pozrite sa, či vám banka neposlala správu (SMS, email) ohľadom zamietnutej platby a dôvodu zamietnutia.
  • Kontaktujte banku alebo podporu – ak žiadeny z vyššie uvedených spôsobov nepomohol, kontaktujte svoju banku prostredníctvom oficiálneho kontaktu. Môžete tiež skúsiť kontaktovať zákaznícku podporu internetového obchodu, v ktorom nakupujete. 

Veríme, že vďaka našim tipom budete môcť platiť kartou online jednoducho a bez problémov. Nezabúdajte ani na bezpečnostné riziká a chráňte sa pred phishingom a podvodníkmi. 

Tlačiť
www.raiffeisen.sk | Kontakt 0850 850 555 | © 2021 Tatra banka, a. s., organizačná zložka podniku - Raiffeisen banka
https://www.raiffeisen.sk/sk/o-banke/uzitocne-tipy/tipy/ako-platit-kartou-cez-internet-prezrite-si-navod-aj-bezpecnostne-tipy.html