5 tipov, ako na jeseň posilniť imunitu vašich detí

10.09.2021

5 tipov, ako na jeseň posilniť imunitu vašich detí

S príchodom chladnejšieho jesenného počasia a so začiatkom školského roka dostáva imunita detí poriadne zabrať. Posilnenie prirodzenej obranyschopnosti organizmu ich pomôže uchrániť pred baktériami a vírusmi a vám ušetrí starosti aj čas strávený ich opatrovaním a liečbou.

Zdravé a odolné dieťa je prioritou každého rodiča. O to viac, keď mnohí z nich vyčerpali množstvo síl, PN-iek a OČR-iek počas covidovej pandémie a uzávierky škôl. Preto sa treba na túto sezónu poriadne “poistiť” pred dlhotrvajúcimi soplíkmi, prechladnutiami a chrípkovými stavmi. Poradíme vám, ako imunitu detí posilniť dostupnými a najmä prírodnými prostriedkami.

Trávenie času vonku

Súčasná generácia školákov a už aj škôlkarov vyrastala obklopená modernými technológiami. Prítomnosť smartfónov, tabletov a notebookov sa stala samozrejmosťou, a to je úplne v poriadku. Nadmerné množstvo času stráveného ťukaním do klávesníce je však problém, ktorý okrem iného priamo vplýva na množstvo času, ktoré deti trávia vonku. Aj keď sa môže zdať prirodzené, že s ubúdajúcimi stupňami na teplomere sa treba stiahnuť dovnútra do tepla, opak je pravdou. Ideálne je stráviť priemerne 2 hodiny času vonku, a to v každom ročnom období.

Deťom oveľa viac prospeje tráviť naďalej čo najviac času vonku, kde sú síce vystavené nepriaznivým vplyvom počasia, no práve to posilňuje ich imunitný systém. S pobytom na čerstvom vzduchu sa automaticky zvyšuje aj množstvo pohybu detí, organizmus navyše načerpá dávku vitamínu D. Skúste ich preto motivovať a sami ísť príkladom. Ani vám totiž celodenné sedenie za počítačom neprospieva. Jesenné počasie je ako stvorené na spoločné prechádzky v prírode či parku, zbieranie gaštanov či ľahkú turistiku.

Otužovanie

Ak sa vám pri tomto slove vyjavila predstava otužilcov brodiacich sa ľadovými kryhami či praktizujúcich dnes už známe Wim-Hofove cvičenia, nemajte strach. Nič také vašim deťom neodporúčame. Otužovanie je naozaj široký pojem a dá sa praktizovať mnohými spôsobmi. Začnime tým najzákladnejším. Deťom úplne postačí, ak s nimi nebudete zaobchádzať ako vo vatičke a v strachu z prechladnutia ich baliť do niekoľkých vrstiev termo oblečenia.

Ľudské telo má vlastnú termoregulačnú schopnosť, ktorá udržiava ideálnu teplotu tela, a prehnaným naobliekaním ju narúšate. Potom naozaj stačí jedno “ofúknutie” a dieťa ľahko prechladne, čo len podporí váš nekonečný kolobeh strachu a neúmerného obliekania. Stačí zopár ľahkých vrstiev, ktoré si dieťa môže podľa potreby vyzliekať a obliekať, a trochu pohybu, ktorý zahreje. Nehovoriac o tom, že nababušené dieťa sa oveľa rýchlejšie spotí, čo je ďalší faktor prispievajúci k riziku nachladnutia.

Avšak nielen počas pobytu vonku, ale aj vnútri, sa treba otužovať. Mnohí ľudia už pri prvom väčšom poklese teplôt zapínajú kúrenie, a to pokojne aj v septembri, kedy je ešte ďaleko do vykurovacej sezóny. Ak si ľudský organizmus neprivykne na nižšie teploty na jeseň, čo bude robiť v zime? Namiesto prehnaného kúrenia vám odporúčame pridať ďalšiu vrstvu oblečenia a trochu viac sa hýbať. Ak máte aj v zime doma letné teploty, každý pobyt vonku pre vaše telo predstavuje teplotný šok, ktorý sa s oslabenou imunitou ľahko premietne do ochorenia. V byte by ste podľa odborníkov nemali mať viac ako 22°C. Počas spánku je pritom ideálna ešte nižšia teplota okolo 18°C.

Vitamíny

Naše telo potrebuje pre optimálne fungovanie určité množstvo vitamínov a minerálnych látok, ktoré je v náročnom období potrebné občas doplniť. Neznamená to však, že máte teraz vyrabovať regále s výživovými doplnkami. Aj tu totiž platí, že menej je viac. Ak má vaše dieťa pestrú a výživnú stravu, veľká nálož vitamínov by bola prinajmenšom vyhodenými peniazmi. Zaobchádzajte s nimi preto opatrne, predsalen sa nazývajú DOPLNKY, takže majú len dopĺňať náš vyvážený jedálniček.

Ak však máte pocit, že organizmus vášho dieťaťa potrebuje trochu podporiť, odborníci odporúčajú siahnuť po týchto doplnkoch:

  • Probiotiká - pre silnú imunitu sú nepostrádateľné funkčné trávenie a zdravá črevná mikroflóra. V črevách sa navyše vstrebáva všetka výživa, vitamíny a minerály. Probiotiká vám preto pomôžu upraviť neposlušné trávenie.
  • Vitamín C - podporuje obranyschopnosť, bojuje proti infekciám a skracuje čas liečby chrípky či nachladnutia. Ak ho neprijímame dostatok v ovocí a zelenine, je možné siahnuť po doplnkoch či prírodných preparátoch, napríklad po produktoch z rakytníka. 
  • Betaglukán - podporuje vznik a činnosť bielych krviniek a nájdeme ho v známej hlive ustricove, z ktorej sa prírodné doplnky s betaglukánom vyrábajú.
  • Kolostrum - tekutina, ktorú produkujú mliečne žľazy po narodení cicavcov, ako doplnok sa vyrába prevažne z kozieho a kravského mlieka. Podporuje imunitnú odozvu organizmu, má význam v liečbe a prevencii autoimunitných ochorení či alergií.
  • Vitamín D - “slnečný vitamín”, ktorý naše telo získava zo slnka aj zo stravy. Jeho nedostatok spôsobuje poruchy množstva funkcií ľudského organizmu a podieľa sa tak na vzniku mnohých chorôb. Na jeseň a v zime sa potreba jeho dopĺňania zvyšuje, preto je dobré siahnuť po doplnkoch.
  • Omega 3 mastné kyseliny - nevyhnutné pre fungujúci imunitný systém, zdravé srdce, mozog či zrak. Ako doplnok ich nájdete vo forme pastiliek, kapsúl či rybieho tuku. Pre deti je vhodné dopĺňanie napr. vo forme želatínových cukríkov.

Výživové doplnky sú často predávané vo forme preparátov kombinujúcich viaceré látky. Podrobne si preto čítajte zloženie a odporúčané dávkovanie, najmä pri podávaní deťom. Odporúčame vám poradiť sa predtým so svojím lekárom alebo lekárnikom.

Výživa

 

S témou vitamínov celkovo súvisí aj téma stravy a výživy. Pri deťoch predstavuje najväčšie riziko zvýšený príjem rafinovaného cukru, ktorý priamo súvisí s oslabenou imunitou detí. Ovplyvňuje totiž schopnosť bielych krviniek ničiť baktérie a ďalšie patogény v ľudskom tele, čo potvrdzujú viaceré výskumy. Dlhodobo zvýšená konzumácia sladkostí a zvýšený kalorický príjem navyše zvyšuje riziko nadváhy a obezity detí a súvisí tiež s ďalším radom problémov - zubnými kazmi, cukrovkou, zvýšeným krvným tlakom, kardiovaskulárnymi ochoreniami, ortopedickými problémami, poruchami metabolizmu či psychickými problémami. Platí preto stará známa rada nahrádzať sladkosti ovocím, ktoré okrem prírodného cukru obsahuje vitamíny, minerály a antioxidanty podporujúce imunitu a celkové zdravie organizmu.

Tlačiť
www.raiffeisen.sk | Kontakt 0850 850 555 | © 2021 Tatra banka, a. s., organizačná zložka podniku - Raiffeisen banka
https://www.raiffeisen.sk/sk/o-banke/uzitocne-tipy/5-tipov-ako-jesen-posilnit-imunitu-vasich-deti/