Podvodné správy a maily: Na čo by ste si mali dať pozor?

| 06.03.2023 | 5 minút čítania

Podvodné správy a maily: Na čo by ste si mali dať pozor?

Stačí trocha nepozornosti a aj vy sa môžete stať obeťou podvodnej SMS správy, e-mailu či telefonátu. Podvodníci nikdy nespia a využívajú rôzne triky, aby zneužili vašu dôveru a získali od vás peniaze či citlivé údaje. 

Poradíme vám, kedy byť opatrný a na čo by ste si mali dávať najväčší pozor. 

Online nakupovanie zažíva čoraz väčšiu popularitu, čo vedia využiť práve internetoví podvodníci číhajúci na vaše peniaze. Cieľom ich útokov sa v poslednom období stali najmä poštové a doručovateľské služby, za ktoré sa fiktívne vydávajú a prostredníctvom e-mailu či SMS správy od vás žiadajú úhradu objednávky či poštovného.

Najčastejšie sa môžete stretnúť napríklad s takýmito výzvami:

  • Nezaplatený balík – výzva na uhradenie nezaplatenej objednávky cez priložený odkaz.
  • Zaplatenie poštovného – výzva na uhradenie poštovného s upozornením, že inak balík nebude doručený.
  • Opätovné doručenie – ponuka opätovného doručenia za poplatok z dôvodu nezastihnutia.
  • Zaplatenie cla – upozornenie, že váš balík nemôže byť doručený z dôvodu neuhradeného cla.

Takéto falošné výzvy môžu pôsobiť dôveryhodne a znejú asi takto: 

“Vážený zákazník, máme pre vás zásielku, ktorá čaká na odoslanie. Pre jej doručenie prosím uhraďte poštovné cez priložený odkaz.” 

Stačí trocha nepozornosti, a takmer každý môže naletieť. Riziko stúpa najmä pri častom online nakupovaní, kedy strácame prehľad o tom, čo sme si kedy objednali. 

Cieľom podvodníkov je zmiasť vás a obohatiť sa na váš účet. Hoci žiadané sumy väčšinou nie sú také vysoké, každý takýto podvod je nepríjemnou skúsenosťou, ktorá vo vás zanechá len nedôveru voči online službám. 

S trochou opatrnosti sa však môžete takýmto podvodom, známym aj pod označením phishing“, ľahko vyhnúť. Poradíme vám, na čo si dať pozor. 

Čo je phishing / SMS-shing?

Ako phishing označujeme praktiky zamerané na zasielanie falošných e-mailov či SMS správ s cieľom získať od ľudí citlivé údaje, ako napríklad: 

  • prihlasovacie údaje do internet bankingu (číslo klienta, heslo), 
  • údaje z platobnej karty (číslo platobnej karty, platnosť platobnej karty, meno, CVV), 
  • iné osobné údaje (číslo bankového účtu, číslo klienta, rodné číslo, telefónne číslo a ďalšie).

Ak sa im podarí údaje získať, vedia pomocou nich od vás získať peniaze alebo vás môžu vydierať. Podvodníci v týchto správach väčšinou vystupujú v mene dôveryhodnej inštitúcie, akou je vaša banka, poisťovňa, operátor či doručovacia spoločnosť. 

Aby tieto falošné výzvy pôsobili dôveryhodnejšie, podvodníci zvyčajne používajú logo spoločnosti. Ak sa však pozrieme lepšie, zvyčajne nájdeme niečo, čo na správe „nesedí“. Môžu to byť napríklad gramatické chyby, zle preložený text z cudzieho jazyka do slovenčiny, podozrivé webové linky či e-mailové adresy s koncovkou inej krajiny. 

Jedno z najdôležitejších pravidiel však znie: Ak vám niekto pošle v rámci akejkoľvek komunikácie odkaz, po kliknutí na ktorý sa vám otvorí webová stránka a žiada od vás prihlasovacie údaje alebo údaje z platobnej karty, môže mať akokoľvek dôveryhodný dizajn, pokladajte to za podvodné správanie.

Takéto údaje od vás banka nikdy nebude žiadať

Nezabudnite, že banka, poisťovna ani iná podobná inštitúcia od vás nikdy nebude takýmto spôsobom žiadať citlivé údaje. Nikdy vás nebude vyzývať prihlásiť sa do Internet bankingu pomocou webového odkazu ani od vás nebude pýtať prihlasovacie údaje. 

VŽDY sa preto do svojho Internet bankingu prihlasujte výlučne cez oficiálnu webovú stránku alebo mobilnú aplikáciu Raiffeisen banky. Ak potrebujete vykonať internetovú platbu, vždy to robte na bezpečnej sieti a nie na verejne dostupnej wi-fi.

Ako proti podvodným správam bojovať? 

Vašou najväčšou zbraňou proti podvodníkom je dostatočná informovanosť a neustála ostražitosť. Existuje niekoľko pravidiel, ktoré vás môžu ochrániť pred tým, aby ste naleteli:

  • Poštovné sa neplatí dodatočne – žiaden internetový predajca či doručovateľ od vás nebude žiadať dodatočnú úhradu poštovného cez internet. Za doručenie platíte vždy vopred pri uzatváraní objednávky, alebo v prípade dobierky pri prevzatí. 
  • Clo platíte len osobne – V prípade cla od vás môže dodatočný poplatok pýtať pošta či kuriérska spoločnosť pri osobnom prevzatí zásielky.
  • Opätovné doručenie je zdarma – kuriérske spoločnosti štandardne ponúkajú bezplatné opakované doručenie, za ktoré dodatočne nič neplatíte. 
  • Banka od vás nežiada citlivé údaje cez internet – prihlasovacie bankové a osobné údaje nikdy neuvádzajte inde ako na oficiálnej stránke Internet bankingu alebo pri osobnej komunikácii so zamestnancom vašej banky. 

Ak sa vám stane, že včas neodhalíte podvod a necháte sa nachytať, nezabudnite okamžite zablokovať svoju platobnú kartu pomocou Infolinky 0850 850 555 alebo vo svojom Internet bankingu. Zvoľte si možnosť Blokovanie karty v záložke Karty, požiadajte o bezplatné vydanie novej karty pomocou Infolinky alebo v našej pobočke.

Ďalšie užitočné informácie a tipy môžete nájsť v našom článku o SMS-hingu alebo o rizikách, ktoré číhajú na internete

Tlačiť
www.raiffeisen.sk | Kontakt 0850 850 555 | © 2021 Tatra banka, a. s., organizačná zložka podniku - Raiffeisen banka
https://www.raiffeisen.sk/sk/o-banke/uzitocne-tipy/podvodne-spravy-maily-co-ste-si-mali-dat-pozor/