Vishing: Telefonický podvod, o ktorom by ste mali vedieť

| 07.08.2023 | 3 minúty čítania

Vishing: Telefonický podvod, o ktorom by ste mali vedieť

Keď ide o peniaze, opatrnosti nikdy nie je dosť. Vzhľadom na stále častejšie podvody vám prinášame tipy, ako sa vyhnúť ďalšiemu z nich. Reč bude o praktike zvanej „vishing“, ktorá prebieha prostredníctvom telefonátu.

Stalo sa vám už niekedy, že ste dostali nevyžiadaný telefonát od niekoho, kto tvrdil, že je z vašej banky či známej spoločnosti, a žiadal od vás osobné údaje alebo prístup k účtu? Ak áno, pravdepodobne ste sa stali terčom vishingu.

Ide o šikovnú metódu podobnú phishingu, ktorá však prebieha prostredníctvom telefonátu.

Čo je vishing?

Tento názov pochádza z anglického výrazu „voice phishing“. Podobne ako pri phishingu, aj v tomto prípade sa podvodníci snažia získať od vás citlivé údaje, ktoré im pomôžu dostať sa k vašim peniazom.

Môže ísť o osobné údaje, akými sú:

  • číslo karty,
  • CVC kód,
  • číslo účtu,
  • prihlasovacie údaje do internet bankingu,
  • dátum narodenia,
  • rodné číslo a ďalšie.

Vishing predstavuje veľmi jednoduchú metódu podvodu. Zločinci vám jednoducho zavolajú na vaše telefónne číslo a predstierajú, že sú zo spoločnosti, ktorú poznáte alebo ste jej klientom. Môže ísť napríklad o vašu banku, operátora či poskytovateľa iných služieb.

Často preto môžete mať pocit, že hovoríte s legitímnou osobou.

Získať vaše telefónne číslo a zneužiť ho je dnes veľmi jednoduché. Podvodníci dokážu získať celé zoznamy čísel a často používajú softvéry na automatické vytáčanie, aby zavolali desiatkam ľudí naraz. Počas hovoru s vami sa snažia vzbudiť dojem naliehavosti alebo dôvery, aby vás ľahšie zmanipulovali.

Časté príklady vishingu

Praktiky podvodníkov sa často opakujú, preto sa môžete najčastejšie stretnúť s nasledovnými:

  1. Bankový podvod: Podvodník vám zavolá a tvrdí, že máte problém s bankovým účtom alebo kreditnou kartou. Aby problém vyriešil, potrebuje k tomu vaše údaje ku karte či prihlasovacie údaje do internet bankingu a ďalšie.
  2. Podvod s technickou podporou: Podvodník tvrdí, že máte problém s internetom alebo počítačom a ponúkne vám, že ho vyrieši pomocou vzdialeného prístupu k vášmu zariadeniu. V skutočnosti vám však nainštaluje škodlivý softvér, aby ukradol vaše údaje.
  3. Úradný podvod: Podvodník predstiera, že je z daňového úradu, sociálnej poisťovne či inej podobnej inštitúcie, a žiada od vás vaše osobné údaje alebo splatenie údajného dlhu.
  4. Podvod s výhrou: Podvodník vám bude v telefonáte tvrdiť, že ste vyhrali finančnú odmenu v neexistujúcej súťaži či lotérii. Na to, aby ste si peniaze získali, od vás potrebuje prístup k účtu či iné bankové informácie.

Ako sa chrániť pred vishingom?

Aby ste podvodníkom nenaleteli, v prvom rade treba byť ostražitý a pri najmenšom podozrení telefonát ukončiť. Tu je zopár vecí, pri ktorých by ste mali spozornieť:

  1. Nevyžiadaný telefonát – buďte podozrievaví k telefonátom z neznámych čísel, ktoré vám nečakane volajú. Ak sa vám niečo nezdá, radšej zložte a overte si telefónne číslo u spoločnosti, ku ktorej sa volajúci hlási. Podvodníci vedia číslo aj sfalšovať, preto si overte aj vec, o ktorú v telefonáte išlo.
  2. Vyvíjanie nátlaku – ak od vás volajúci žiada okamžitú akciu a snaží sa vyvolať dojem naliehavosti, spozornite. Najmä ak pýta konkrétne údaje či od vás žiada uhradenie nejakej čiastky. Nič nie je také naliehavé, aby ste si to najprv nemohli overiť a premyslieť.
  3. Žiadosť o citlivé informácie – žiadna banka ani operátor od vás nikdy nebudú chcieť, aby ste prezradili citlivé údaje cez telefón, pokiaľ nejde o vašu iniciatívu (napr.v prípade zablokovanej platobnej karty a pod.) Bez ohľadu na zámienku takéto údaje nikdy neposkytujte.
  4. Využite nástroje na preverovanie hovorov – dnes už existujú aplikácie, ktoré vám pomôžu odhaliť spamy, podvodné či robotické hovory. Sú to napríklad aplikácie Telefón od Googlu, Nomorobo či Hiya.

Tou najlepšou ochranou je informovanosť a ostražitosť, ktorej v tomto prípade nikdy nie je dosť. Prečítajte si aj o ďalších nekalých praktikách, akými sú sms-hing, phishing, podvodné správy či podvodné e-shopy.

Tlačiť
www.raiffeisen.sk | Kontakt 0850 850 555 | © 2021 Tatra banka, a. s., organizačná zložka podniku - Raiffeisen banka
https://www.raiffeisen.sk/sk/o-banke/uzitocne-tipy/bezpecnost/vishing-telefonicky-podvod-ktorom-ste-mali-vediet/