Ako sa chrániť pri používaní aplikácií pre vzdialený prístup
| 15.07.2024 | 3 minúty čítania
Aplikácie pre vzdialený prístup umožňujú ovládať počítače a mobilné zariadenia z akéhokoľvek miesta. Sú to tie nástroje, vďaka ktorým môžete pracovať na diaľku či pomôcť rodine vyriešiť problém s počítačom cez zdieľanie ich obrazovky. Hoci sú tieto aplikácie veľmi užitočné, prinášajú aj riziká. Na čo by ste si mali dať pozor?
Čo je vzdialený prístup?
Vzdialený prístup označovaný ako RAT (Remote Access Tool) alebo Mobile Remote Access Tool (mRAT) vám umožňuje ovládať iné zariadenie na diaľku. Medzi aplikácie pre vzdialený prístup patria napríklad:
- AnyDesk,
- TeamViewer,
- QuickSupport alebo
- Supremo Mobile Assist.
Vďaka nim máte prístup k súborom, programom a nastaveniam iného zariadenia, akoby ste boli fyzicky pri ňom.
Ako podvodníci zneužívajú vzdialený prístup
Tento typ aplikácii je vďačnou pôdou pre podvodníkov. Tí sa neštítia využiť rôzne techniky na získanie dôvery ľudí s cieľom získať prístupu k ich zariadeniam.
S ktorými sa môžete stretnúť?
- Falošní finanční poradcovia a makléri – podvodníci sa vydávajú za odborníkov na investície a žiadajú o inštaláciu aplikácie na vzdialený prístup, aby vám mohli „pomôcť“ s investovaním alebo vyplatením ziskov. V skutočnosti chcú získať prístup k vášmu zariadeniu a manipulovať s vaším online bankovníctvom.
- Falošní zamestnanci banky – podvodníci sa tvária ako pracovníci banky, ktorí vám chcú údajne pomôcť s nastavením účtu alebo jeho zablokovaním.
- Podvodné e-maily a SMS – podvodníci môžu posielať e-maily alebo SMS správy, ktoré vyzerajú ako od vašej banky alebo iných dôveryhodných organizácií, a žiadajú vás o inštaláciu aplikácie na vzdialený prístup.
Majte preto na pamäti, že banka NIKDY nepožaduje prístup k vášmu elektronickému bankovníctvu. Ak je potrebné zablokovať kartu alebo účet, banka to urobí bez potreby vašich prístupových údajov.
Čo sa môže stať, keď umožníte vzdialený prístup?
V dobrej viere môžete aj sami spolupracovať s páchateľom. Podvodníci totiž často žiadajú o potvrdenie platieb alebo zdieľanie prístupových kódov z Čítačky.
Ak podvodník získa kontrolu nad vaším zariadením, môže:
- previesť peniaze z vášho účtu na svoj účet,
- zmeniť limity na vašich kartách,
- žiadať o úvery vo vašom mene,
- požiadať o vyplatenie vašich investícií.
Celý proces môže trvať niekoľko dní, počas ktorých vás budú podvodníci presviedčať, že je všetko v poriadku.
Ako sa chrániť pred zneužitím?
- Neinštalujte aplikácie so vzdialeným prístupom.
- Neposkytujte vzdialený prístup cudzím a nedôveryhodným osobám. Podvodníci môžu pôsobiť veľmi presvedčivo a citlivo, ale aj vyvolávať dojem naliehavosti či autority.
- Informujte svoju banku o nainštalovaní aplikácie so vzdialeným prístupom. V prípade ohrozenia vašich údajov môže banka ihneď podniknúť potrebné kroky, ako je resetovanie prístupov do internet bankingu alebo výmena platobnej či kreditnej karty.
Tipy, ako rozpoznať podvod
- Nečakané žiadosti – buďte v strehu voči nečakaným žiadostiam o vzdialený prístup. Ak ste takúto požiadavku nečakali, je pravdepodobné, že ide o podvod.
- Tlak na rýchle konanie – podvodníci často vytvárajú pocit naliehavosti, aby ste konali rýchlo bez premýšľania. Dajte si čas a overte si informácie.
- Nesprávna gramatika a pravopis – mnohé podvodné správy majú gramatické chyby alebo zlé preklady. Toto môže byť signál, že ide o podvod.
V prípade akýchkoľvek podozrení či nejasností nás neváhajte ihneď kontaktovať.
Podobné správy
https://www.raiffeisen.sk/sk/raifkujtebezpecne/scam/digitalne-hrozby/ako-chranit-pri-pouzivani-aplikacii-vzdialeny-pristup/