Prevod peňazí: Odpovedáme na najčastejšie otázky klientov

20.08.2021

Prevod peňazí: Odpovedáme na najčastejšie otázky klientov

Od čias, keď sme dostávali doláre v obálke od strýka z Ameriky, prešlo veľa rokov. Dnes dokážeme bezpečne a behom pár sekúnd posielať peniaze prakticky kamkoľvek na svete. Vďačíme za to prevodom peňazí, ktoré môžeme využiť pri každodenných výdavkoch domácnosti, ale aj pri medzinárodných firemných transakciách. 

Vo svete bankových prevodov však nie je ľahké sa zorientovať. Vybrali sme preto niekoľko najčastejších otázok, ktoré našich klientov ohľadom tejto finančnej operácie zaujímajú. Poďme si ich rovno zodpovedať:

1. Ako môžem poslať peniaze na iný účet?

V dnešnej dobe máte viacero možností, ako zrealizovať prevod finančných prostriedkov. Môžete tak spraviť:

  • Prostredníctvom internetbankingu - predstavuje rýchly a pohodlný prístup k peniazom na vašom účte. Okrem zadávania domácich aj zahraničných platieb v ňom môžete sledovať váš zostatok na účte, prezerať si prehľady transakcií a kartových platieb či zadávať trvalé platby a inkasá. 

  • V mobilnej aplikácii banky - využívať Internet banking môžete kdekoľvek a kedykoľvek prostredníctvom mobilnej aplikácie Raiffeisen banky. Platobné transakcie a ďalšie operácie tak môžete vyriešiť okamžite z mobilného telefónu či tabletu. Pre ešte rýchlejšie transakcie vám odporúčame využívať skener QR kódov a čiarových kódov z faktúr. 

  • Vyplnením formulára na pobočke banky - platobnú transakciu v rámci Slovenska a do krajín SEPA môžete vykonať v ktorejkoľvek našej pobočke. 

  • Cez Infolinku - nech sa nachádzate kdekoľvek na území Slovenska, vaše platobné transakcie viete vybaviť aj telefonátom na našu infolinku na čísle 0850 850 555.

Vo všetkých prípadoch uveďte údaje o príjemcovi, výšku platby a spôsob delenia poplatkov, o ktorom si môžete prečítať nižšie.

 

2. Aké druhy bankového prevodu existujú?

Vybrať si môžete z viacerých možností prevodu v závislosti od rôznych faktorov. Ide o jednorazovú, alebo opakovanú platbu? Poznáte presnú výšku sumy na úhradu, alebo nie? Čaká na druhom konci jeden, alebo viacerí príjemcovia? V závislosti od vašich odpovedí na tieto otázky môžete prevod uskutočniť:

  • platobným príkazom na úhradu – jednorazový príkaz na bezhotovostný prevod peňazí,

  • trvalým platobným príkazom na úhradu – príkaz na pravidelný bezhotovostný prevod peňazí,

  • hromadným platobným príkazom na úhradu – využíva sa pri viacerých príjemcoch,

  • príkazom na inkaso - využíva sa pri platbách, ktorých presnú výšku dopredu nepoznáte.

Prečítajte si viac o rozdiele medzi inkasom a trvalým príkazom.

3. Ako dlho trvá prevod peňazí?

V rámci jednej banky 

Najrýchlejšie prevody sú tie, ktoré sa uskutočňujú medzi dvomi účtami v tej istej banke. V tom prípade ostávajú peniaze „doma”, takže u prijímateľa skončia okamžite alebo v priebehu niekoľkých minút. 

Aktuálne už u nás fungujú takzvané Okamžité platby, vďaka ktorým máte pri posielaní v rámci jednej banky (v našom prípade v rámci Raiffeisen banky alebo Tatra banky) peniaze na svojom účte okamžite. 

Od roku 2022 by však malo byť možné realizovať okamžité platby v rámci všetkých krajín SEPA. Znamená to, že transakcie medzi rôznymi bankami a rôznymi krajinami budú realizované do 10 sekúnd, a to počas 365 dní v roku a 24 hodín denne. Táto síce technicky náročná, no revolučná služba nepochybne prinesie množstvo benefitov a opäť výrazne urýchli transakcie. 

V rámci Slovenska 

Ak posielate peniaze na slovenský (t.j. tuzemský) účet v inej banke, zvyčajne to trvá približne 24 hodín, prípadne dva dni. Závisí to od vyťaženosti bankových serverov (počítačov), ale aj od času, kedy platbu posielate. Nečakajte, že ak dáte pokyn na prevod o 11 večer, tak príjemcovi cinkne suma hneď nasledujúce ráno.

V Raiffeisen banke realizujeme prevody priebežne počas celého dňa, preto bude platba pripísaná na účet príjemcu spravidla hneď nasledujúci pracovný deň.

Prevody sa naozaj realizujú iba počas pracovných dní. Cez víkendy a štátne sviatky majú voľno aj transakcie a vaše peniaze sa nikam nepresúvajú. Ak preto zrealizujete prevod napríklad v piatok o 20:00, peniaze budú pripísané na účet príjemcu najskôr v pondelok. 

TIP: Využívajte hromadné prevody peňazí – ušetríte. Za viacero prevodov zaplatíte iba jeden poplatok.

 

4. Koľko trvajú a koľko stoja prevody do zahraničia?

Väčšina bánk ponúka možnosť bezhotovostného presunu peňazí mimo Slovenskej republiky. Prevod peňazí do zahraničia sa značne zjednodušil založením tzv. SEPA zóny. Patria do nej krajiny, ktoré sú členmi Európskej únie a súčasne sa v nich platí eurom. Konkrétny zoznam SEPA krajín môžete pre lepšiu orientáciu nájsť na tomto odkaze

V rámci SEPA krajín platia jednotné podmienky prevodov. Je teda jedno, či finančné prostriedky odosielate do Prešova alebo do Viedne. Ak pokyn zadáte do 10-11 predpoludním, peniaze by mali doraziť na ďalší deň. Ak ho zadáte neskôr, prijímateľ si na ne počká maximálne 2 dni.

Prevody do SEPA krajín sú teoreticky uskutočňované zadarmo. V Raiffeisen banke za ne v rámci Parádneho účtu neplatíte žiadny ďalší poplatok. V rámci Osobného účtu sa účtuje poplatok podľa platného cenníka. Väčšinou si však za ne banky účtujú nízky poplatok, prípadne môžete uskutočniť 3 prevody zadarmo, pri ďalších už hradíte poplatok.

Pozn.: Aj keď si to možno často neuvedomujeme, Česká a Poľská republika, Maďarsko a Chorvátsko nie sú SEPA krajinami.

5. Aké sú podmienky prevodov mimo krajín SEPA?

Veľký objem prevodov zo Slovenska smeruje do štátov, ktoré nepatria medzi SEPA krajiny, ale sú členmi EÚ, ako napríklad do už spomenutej Českej republiky či Maďarska. Prevod trvá o deň dlhšie než v rámci SEPA skupiny a zvyčajne je aj drahší.

Najdrahšie a najpomalšie prevody sú do krajín mimo EÚ – do Spojených štátov, Kanady či Ruska. Sú však banky, ktoré nerozoznávajú, či je cieľovou krajinou Maďarsko, alebo USA a účtujú si rovnakú maržu v oboch prípadoch. Prevod trvá väčšinou 2 až 5 dní.

Väčšina bánk ponúka takzvaný expresný prevod, ktorý zabezpečí príchod peňazí hneď na druhý deň. Využiť ho môžete napríklad vtedy, ak posielate prostriedky mimo EÚ a ide o naozaj urgentnú záležitosť. Poplatky za zrýchlené operácie sa pohybujú od 30 eur vyššie.

V Raiffeisen banke však v rámci Parádneho účtu neplatíte ani za zahraničný prevod žiadny poplatok navyše, preto sa vám oplatí, ak pravidelne realizujete zahraničné transakcie. V prípade bežného Osobného účtu zaplatíte za zahraničný platobný príkaz poplatok 2 eurá. 

Pri zahraničných platbách však rátajte s ďalšími možnými poplatkami iných bánk, podľa rôzneho delenia poplatkov, ktoré niekedy hradí nielen odosielateľ, ale aj príjemca. Viac sa dočítate v nasledujúcom bode. 

TIP: Poplatok za prevod je väčšinou rovnaký pri malých a veľkých sumách. Ak sa teda viete vyhnúť prevodom, vyhnite sa im. Napríklad, ak idete na dovolenku do Maďarska a rezervujete si pobyt v hoteli za 400 eur, neoplatí sa vám minúť ďalších 10 eur za samotný prevod. Lepšie spravíte, ak pobyt zaplatíte kartou na mieste.

 

6. Čo znamenajú skratky OUR, BEN a SHA?

Pri prevode do zahraničia si môžete vybrať, ktorá strana hradí taxu za transfer. Zvoliť si môžete z troch možností spôsobu delenia poplatkov:

OUR – celý poplatok hradí odosielateľ. Prijímateľovi je doručená celá suma.

SHA – obe strany platia svoje poplatky. Prijímateľovi je doručená celá suma mínus suma za príjem.

BEN – odosielateľ nehradí žiadne poplatky. Prijímateľovi je doručená posielaná suma mínus poplatok za odosielanie aj príjem.

V slovenských bankách je zvyčajne nastavené delenie poplatkov SHA. Ak ho chcete zmeniť, vo väčšine prípadov si za to priplatíte.

7. Čo môžem robiť, ak zadám chybnú transakciu?

Stačí chvíľka nepozornosti a chybička je na svete. Aj skúsenému sa občas môže stať, že pri zadávaní platby naťuká nesprávne číslo účtu. Čo potom? Ak zadané číslo účtu neexistuje alebo bolo zrušené, je to ten lepší prípad. Platba sa jednoducho vráti na účet platiteľa do niekoľkých pracovných dní. 

Ak však číslo existuje, no bolo zadané omylom, treba reagovať rýchlo. 

Ideálnym prípadom je, keď nesprávnu platbu stihnete zachytiť v čase, keď ešte nebola zrealizovaná a teda peniaze neboli odpísané z vášho účtu. V tom prípade je stále možné platbu odvolať. Ak však peniaze už boli odpísané, je nutné podať žiadosť o vrátenie prevodu na pobočke banky. V tom prípade požiada banka príjemcu o vrátenie peňazí. Na vrátenie peňazí si však nielenže budete musieť dlhšie počkať, no navyše zaň zaplatíte - poplatok vašej banke (spravidla približne 15 eur) a pravdepodobne aj banke príjemcu. 

Podobný postup je nutné zvoliť v prípade, že vám bola nejaká platba zaúčtovaná chybne dvakrát alebo ste sa pomýlili v zadanej sume. Ak je toto váš prípad, neváhajte sa poradiť na našej infolinke na čísle 0850 850 555.

TIP: Pri zadávaní čísla účtu, respektíve IBANu využívajte skener QR kódov vo vašej mobilnej aplikácii. Vyhnete sa tak komplikovanému opisovaniu množstva čísel a zredukujete možnosť chyby na minimum. Aj v tomto prípade si však zadané číslo vždy pre istotu skontrolujte. 

Tlačiť
www.raiffeisen.sk | Kontakt 0850 850 555 | © 2021 Tatra banka, a. s., organizačná zložka podniku - Raiffeisen banka
https://www.raiffeisen.sk/sk/o-banke/uzitocne-tipy/tipy/prevod-penazi-odpovedali-sme-6-najcastejsich-otazok-nasich-zakaznikov.html